Warmbloedige komedie van de auteur van onder meer Het grondrecht, De val en De onwetenden, een van de meest getalenteerde stripmakers van zijn generatie. Speelse en tegelijk tot nadenken stemmende strip over de meerwaarde van kunst.
(Vertaling van Le Chien qui louche voor Uitg. Zet.El i.s.m. Musée du Louvre Éditions, 2024)
Citaten uit de pers
‘Geweldig boek. (…) [Een verhaal] over de liefde en over hoe kijken naar kunst je leven kan veranderen, en over schoonfamilie, die je er zomaar ongevraagd bij krijgt. Dat maakt het vooral ook een hilarische strip. (…) Met De schele hond laat Davodeau zien dat hij niet alleen een fenomenaal natuurtekenaar is [zoals blijkt uit Het grondrecht], maar dat hij van alle markten thuis is, als het om strips gaat, want ook dit is weer een subliem meesterwerkje, gelaagd en met veel humor.’ Holly Moors op Moorsmagazine.com
‘Een licht, naïef en dus hapklaar verhaal, maar bijzonder sfeervol in beeld gebracht. Pittige en grappige dialogen. Je voelt dat Davodeau zelf wekenlang in het Louvre heeft rondgehangen ter voorbereiding van dit album.’ Vetostript.weebly.com
‘Amper enkele weken na zijn nieuwste boek Loire is nu ook een van de beste oudere strips van Étienne Davodeau vertaald. (…) Een heel geslaagde komedie, [niet alleen vanwege] het uitgangspunt, maar ook vanwege de uitgesproken personages en de inventieve dialogen. (…) Op een diepere laag gaat dit boek [over] de vraag wat kunst is en wat in een museum thuishoort. Davodeau kijkt daarbij liefdevol naar het onbegrip van plattelandslui die lak hebben aan de impliciete wetten die in de hoofdstedelijke culturele cenakels gelden.’ Gert Meesters in Knack Focus
‘[Davodeau tekent] in zwart-wit met grijstinten en met zacht afgelijnde figuren en extra aandacht voor karaktervolle gezichten. (…) Bijzonder amusant verhaal. (…) Met veel plezier gelezen.’ Jan Goffin op Stripspeciaalzaak.be
‘Étienne Davodeau maakte in 2013 al een van dé strips van 2024. [Dankzij Stichting Zet.El] komt dit prachtige album dan toch nog uit in het Nederlands. (…) Een van de meest genuanceerde verhalenvertellers in de stripwereld. (…) Absurde humor en warme familiebanden zijn elementen waarmee Étienne Davodeau wel weg weet. Tegelijk maakt hij van De schele hond een bespiegeling over de waarde van kunst. (…) Zonder twijfel een van de sterkste albums uit de Louvre-collectie.’ Marc Bastijns op Enola.be
‘Toegankelijke Louvre-strip van Davodeau (…) Heel erg leuk. Een onderhoudend verhaal, waar je vanzelf een goed humeur van krijgt. Maar De schele hond is meer dan dat. Het boek gaat ook over wat kunst in het leven van mensen kan betekenen, hoe kunst soms in de plaats van het leven kan komen, hoe verbeelding kan troosten.’ Teunis Bunt op 9ekunst.nl
‘De schele hond is een grappig boek met een serieuze ondertoon. (…) Zeer fantasierijk. (…) Met veel plezier gelezen, Davodeau verstaat zijn vak.’ Jos van Waterschoot op Striptease
‘De schele hond is de tweede graphic novel van Étienne Davodeau die we dit jaar gelezen hebben. Eerder konden we al genieten van het pareltje Loire. Ook nu weer zijn we onder de indruk van het métier van deze Franse topper. Deze keer kiest hij voor een speelse komedie. (…) Een zwierig, amusant verhaal, goed opgebouwd en goed getekend, dat leest als een trein.’ Hugo Vanderstraeten op Sprokkels-en-brokkels.be (The Best Of 2024)
‘Mijn favoriete Louvre-strip. Een pakkend verhaal over de vraag: wat is goede en wat is slechte kunst? Waarom mag het ene werk wel in het Louvre hangen en het andere niet? Heel grappig en ontroerend.’ Judith Vanistendael
Inspiratie
Tijdens het werk aan De schele hond heb ik dankbaar inspiratie geput uit deze nET eCHT media.