Yslaire, Bernard Hislaire, Bernar Yslaire. Bij elk project neemt de Brusselse stripmaker (1957) een nieuwe naam aan. En met elk boek vindt hij zichzelf opnieuw uit.
De oud-student van de Saint-Luc Academie heeft kameleontische trekjes. In de begindagen van zijn carrière trapt hij met zijn collegastripmakers Michetz en Darasse lol in een tekenstudio boven een Mazda-garage. Woelige tijden die het drietal later zal optekenen in de kolderieke stripreeks De Mazdabende. Tegelijkertijd stort Hislaire zijn ziel en zaligheid in de gevoelige Robbedoes-serie Frommeltje en Viola. Met Sombere dagen en De ijskoningin weet hij menig puberhart te beroeren.
Midden jaren ’80 stapt Yslaire van prille romantiek over op het zwaardere werk: het onheilsdrama Samber. Yslaires overtuigende realisme, zijn beklemmende visie op de 19e eeuw, de uitgekiende beeldtaal: Samber slaat in als een bom. Nog altijd kijken liefhebbers reikhalzend uit naar nieuwe delen van de reeks, die inmiddels (op scenario van Yslaire) door twee jonge tekenaars opvallend stijlvol wordt voortgezet.
De auteur neemt eind jaren ’90 opnieuw een andere gedaante aan. Met het digitale stripproject XXe ciel.com biedt hij samen met zijn vrouw, de psychoanalytica Laurence Erlich, een unieke reflectie op de beeldcultuur van de 20e eeuw. Wat is de relatie tussen actualiteit en vergankelijkheid? Is er in de spektakelmaatschappij nog iets van blijvende waarde? Vragen die Yslaire nadrukkelijk ook betrekt op het medium stripverhaal zelf.